Dag 6, zaterdag 15 juni

15 juni 2019 - Höxter, Duitsland

Schloss Holte-Stukbrock-Höxter

Vannacht heeft het een paar keer geregend maar vanmorgen is de lucht blauw bij het opstaan, terwijl ze nog wel wat regen hadden voorspeld, helemaal fijn dus. We zien onderweg regelmatige donkere luchten maar we hebben geen druppel regen.

En weer op pad, gelijk het bos in

Om 9.20u fietsen we weg, na 5 minuten zien we zeker 6, 7 bussen rijden en militairen langs de weg, we hebben geen idee maar het blijkt een open dag van de Bundeswehr te zijn, landmacht. Het is een grote gebeuren, heel veel mensen op de been, al wandelend, fietsend en met de auto in de file. Er vliegt plotseling een Hercules vliegtuig over, indrukwekkend gezicht. ( op de foto een klein vlekje)

Hercules

We fietsen vandaag langs/door het Teutoburgerwald, dat betekent dat we vandaag gaan klimmen en dalen. Al vroeg zien we de eerste heuvels verschijnen. Het eerste stuk fietsen we veel door dorpen en steden. Het voordeel van wat meer hoogteverschil is dat we regelmatig mooie uitzichten hebben.

Albert Schweitzer kennen ze hier ookDetmold

Detmold

Na Detmold komen we weer wat meer in de bossen, af en toe flink klimmen en dan weer dalen, landschap heeft wel wat weg van de Ardennen. We komen langs de Extersteine, die staan midden in het bos.

Externsteine

Externsteine

Daarna klimmen en dalen we verder, hoogste punt deze dag is 299m, dat valt dus reuze mee.

Hoogste punt van vandaag 299m

In Vinsebeck gaan we lunchen na een heerlijke afdaling. We hebben alles al uitgepakt bij een monument als 2 dames op de fiets zeggen dat er om de hoek een bankje is, even zitten is lekker.

Pauze

In de middag is het bos wel zo'n beetje voorbij en fietsen we door heuvelachtig landschap met de stevige wind regelmatig in de rug. We halen de 2 dames in en maken even een praatje, ze zijn rond de 70 en fietsen dezelfde route als wij maar dan tot de Poolse grens, paar jaar geleden zijn ze van Noord Duitsland tot Oostenrijk gefietst.

Het weer knapt op

De laatste 10 km dalen we naar Höxter, 82 km en ruim 1000 hoogtemeters, tijd voor een dagje pauze in Höxter. We hebben in 6 dagen 467,5km gefietst, nog net niet op de helft.

Beloning

In de avond langs de Weser naar Höxter gelopen, mooie oude straatjes en huizen.

HöxterVakwerkhuisOndergaande zon langs de Weser

Fietsafstand 82km

Overnachting Weser camping Höxter

1. Margriet:
    15 juni 2019
    Leuk zo jullie belevenissen te lezen! Mooie foto’s ook!! Genieten!!
  2. Dini Bal:
    15 juni 2019
    Mooi die Extersteine heerlijk dat het weer droog ws. weer aardig wat gefietst vandaag. Knap van die 2 dames lijkt mij ook echt heel gaaf om te doen. Fijne rustdag morgen.
  3. Hennie:
    15 juni 2019
    Stoere schoondochter en zoon.
    Leuk, de reisbeschrijvingen.
  4. Friso:
    16 juni 2019
    Leuk om het zo een beetje mee te beleven. Ik kan me voorstellen dat het soms een behoorlijke trap is om boven te komen, maar aam de reisbeschrijving te merken is dat het ook wel waard.
    Die zeventigers geven je de hoop dat je zeker nog 30 jaar door kunt met deze manier van vakantie vieren 😉.
  5. Rianne van der Knijff:
    16 juni 2019
    Het kost inderdaad wat inspanning om boven te komen maar de afwisseling van hoogte is ook leuk, al zeg ik dat niet als ik omhoog aan het ploeteren ben.
    En voorlopig kunnen we (als de gezondheid het toelaat) vooruit
  6. Hennie:
    17 juni 2019
    Zo fijn,De vlaggen van de ING staan richting