Dag 13, zaterdag 22 juni

22 juni 2019 - Wittenberg, Duitsland

Dessau-Wittenberg

We stonden met meerdere kampeerders bij de watersport vereniging, vanmorgen tijdens het ontbijt verhalen uitgewisseld. Een jongen had weekend vrij en fietste een stuk van de Elbe route,  een man kwam terug van familie en was ook nog in Amsterdam en op Texel geweest, fietste ook veel. Iets na half 10 zaten we weer op de fiets.

Klaar voor vertrek

Tot Oranienbaum fietsen we door de bossen, het gaat vrij recht we vermoeden een pad op oude spoorbaan. In Oranienbaum even rondgekeken, is allemaal heel ruim opgezet maar zit niet veel sfeer in. Het slot wordt gerestaureerd en was dus ingepakt.

Oranienbaum

Oranienbaum

Na Oranienbaum fietsen we verder door de bossen naar Ferropolis, een museum over de bruinkoolmijnen, met veel grote apparaten die daarvoor gebruikt werden. Het is ook een festival terrein, ze waren nu aan het opbouwen voor hardrock festival volgend weekend. Hierdoor konden we niet pinnen voor een kaartje voor Ferropolis en we hadden ons contant geld gisteren opgemaakt en vergeten te pinnen. Alles wat we bij elkaar konden verzamelen aan munten vond de mw bij de kassa genoeg en mochten we naar binnen.

FerropolisFerropolis

Ferropolis

In het volgende dorp gepind, boodschappen gedaan en geluncht. Daarna richting Wittenberg, heel stuk onverhard langs het spoor wat absoluut niet fijn fietste. Net voor 15u kwamen we op de camping aan, deze ligt weer aan de Elbe, we kijken over de rivier zo op de Schlosskirche, kan de 95 stellingen net niet lezen vanaf hier.

Moeilijke weg om te fietsen

Elbe

Uitzicht op Schlosskirche vanaf onze plek

Vandaag 62,4 km gefietst. Straks even naar Wittenberg om boodschappen te doen.

Stadskerk WittenbergDeur met de stellingen

's Avonds op het dijkje genoten van de zonsondergang.

ZonsondergangZonsondergang

Fietsafstand 62,4km

Overnachting camping Marina

1. Dini Bal:
    22 juni 2019
    Heleboel bekende plaatsen voor ons. In Oraniumbaum liggen ook roots van de Oranjes wij spraken daar toen een mevr in de kerk die dat vertelde. Grappig dat je op dezelfde camping staan waar wij jaren geleden stonden. Geniet van Wittenberg is de moeite waard.