Dag 18, donderdag 27 juni

27 juni 2019 - Berlijn, Duitsland

Berlijn

Na een lekker ontbijt stappen we naar buiten en daar is het een heel stuk koeler dan gisteren,  we starten nu met 16 C. We fietsen eerst naar het DDR museum, daar zijn we zeker 2,5 uur binnen, heel veel informatie over het leven in de DDR, er is een gedeelte over het dagelijks leven, over de politiek en er is een gedeelte waar diverse ruimtes van een huis  zijn ingericht,  best heel interactief allemaal, spreekt wel aan.

DDR museum

DDR museum

De Dom van Berlijn is naast het DDR museum en daar gaan we daarna heen. De Dom was in 1905 klaar, is in de oorlog gedeeltelijk verwoest, maar nu weer helemaal hersteld.

Berlijnse Dom

Berlijnse DomKoepel van Berlijnse DomUitzicht vanaf de Dom

Samen op de Dom

Daarna fietsen we naar East side gallery, waar we eerst iets eten en daarna de kunst op de muur bekijken. (Zoek onze fietsen op de eerste foto)

Fietsen tegen de MuurLunchEast side galleryEast  side gallery

East side gallery

Als we daar geweest zijn fietsen we weer een heel stuk door de stad naar het Holocaust Memorial. We bekijken eerst het monument en bezoeken daarna de tentoonstelling, erg indrukwekkend.

Holocaust MemorialHolocaust Memorial

Holocaust Memorial

Bij het Sony Center gaan we een hapje eten en vanavond gaan we nog naar de Reichstag (Bondsdag)

Tussendoor zijn we op zoek naar een grote tas waar we morgen onze spullen in kunnen doen voor in de bus (zogenaamde turkentas) helaas nog nergens kunnen vinden, we mogen maar 1 tas meenemen pp en wij hebben met onze fietstassen natuurlijk iets meer. Morgen verder zoeken en als het niet lukt gaan we bij de Ikea 2 tassen kopen.

Voor het bezoeken van de Bondsdag moet je je van te voren aanmelden, dat had ik thuis al gedaan. Je moet je dan een kwartier van te voren melden en dan wordt je paspoort gecontroleerd en je wordt zelf gecontroleerd maar dat is hier bij sommige musea ook. Daarna ga je met een groep naar binnen en kun je in de koepel kijken en boven rondlopen.

Bondsdag

Zonsondergang BondsdagBondsdagZonsondergang Bondsdag

Fietsafstand onbekend, ongeveer 10km

Overnachting Hotel One Berlijn-Mitte

1. Dini Bal:
    27 juni 2019
    Een mooie dag jullie hebben veel gezien. De Dom is echt schitterend. Het Holocaust Memorial zijn wij niet in geweest moesten toen zo lang wachten,wel jammer. Maar jullie genieten van Berlijn mooi.